Облік у НГО.
Неприбуткова організація може вести як неприбуткову, так
і прибуткову діяльність, якщо остання не заборонена законодавством і
статутними документами. Наприклад, політичні партії та кредитні спілки
не мають права займатися господарською та комерційною діяльністю, за
винятком продажу пропагандистської літератури та інших атрибутів їх
діяльності, і засновувати підприємства, крім засобів масової інформації.
Відповідно до Положення про організацію бухгалтерського обліку і звітності
в Україні підприємство або організація, які ведуть декілька видів діяльності,
зобов'язані організувати окремий облік доходів і витрат за різними видами
діяльності. Облік і оподаткування прибуткової діяльності ведуться згідно
з чинним законодавством і розглядатися не будуть. Єдиним документом,
який так чи інакше регламентує оподаткування неприбуткової діяльності,
є ЗУ "Про оподаткування прибутку підприємств" в останній редакції.
Доходи у неприбутковій діяльності - це, як правило, членські внески,
добровільні пожертвування, як майном, так і грошима, пасивні доходи.
Організація має тільки слідкувати, щоб отримані доходи відповідали вимогам
чинного законодавства. Політичним партіям, наприклад, заборонено прямо
або опосередковано отримувати кошти або майно від іноземних держав,
організацій та громадян, від анонімних пожертвувачів, від підприємств,
де частка майна держави або іноземної сторони перевищує 20% статутного
фонду, від нелегалізованих об'єднань громадян. Якщо неприбуткова організація
отримала кошти за якісь товари, роботи чи послуги, причому надання останніх
не належить до основної діяльності цієї неприбуткової організації, то
ці кошти або повертаються, або оподатковуються у порядку, передбаченому
для суб'єктів підприємницької діяльності.
На відміну від прибуткової організації, витрати якої відносяться або
до складу валових, або до збитків, або покриваються за рахунок чистого
прибутку, витрати неприбуткової організації не підлягають такій жорсткій
регламентації, проте мають відповідати таким вимогам: не суперечити
чинному законодавству по суті, спрямовуватись на виконання статутних
завдань і бути затвердженими керівництвом самої неприбуткової організації.
До початку року кожна неприбуткова організація складає кошторис доходів
і витрат, де передбачаються всі можливі доходи і всі можливі витрати
на майбутній рік, а після завершення року керівництво неприбуткової
організації звітує перед засновниками про виконання кошторису. Для ведення
бухгалтерського обліку варто використовувати існуючий план рахунків,
пристосувавши його до потреб неприбуткової організації.
Отримані доходи в бухгалтерському обліку накопичуються по кредиту рахунка
88 "Фонди спецпризначення" або 96 "Цільове фінансування",
здійснені витрати - по дебету цього ж рахунка. При чому до доходів кошти
та майно відносяться як правило в момент їх отримання, а для обліку
витрат можна використовувати два способи. Перший полягає в тому, що
моментом виникнення витрат є момент витрачання коштів з розрахункового
рахунка, з каси тощо. Недоліком є складність налагодження обліку дебіторів
і кредиторів. Другий спосіб полягає в тому, що моментом виникнення витрат
є момент їх безпосереднього отримання (перехід права власності на товари,
роботи, послуги), нарахування винагороди за здійснену роботу найманим
працівникам. Це дозволяє контролювати витрачання коштів та вчасно виконувати
зобов'язання перед кредиторами, в тому числі перед державою.
Для благодійної організації видатки варто розділити на ті, які здійснюються
безпосередньо за основною діяльністю, і ті, які йдуть на утримання самої
організації, використавши для цього субрахунки рахунка 20 "Основне
виробництво" або рахунка 26 "Загальногосподарські витрати"
з наступним списанням накопичених витрат у дебет рахунка 88 або 96.
Такий розподіл пояснюється вимогою ЗУ "Про благодійництво та благодійні
організації" про неперевищення витрат на утримання благодійної
організації 20% її кошторису.
Бухгалтер неприбуткової організації має пам'ятати, що облік розрахунків
з підзвітними особами мусить бути чітко налагодженим, а кожен звіт про
витрачання коштів - підкріпленим відповідними документами (чеками, квитанціями
тощо). У противному разі будь-який інспектор матиме право вважати такі
кошти додатковим доходом громадянина, а тому - приєднати їх до сукупного
оподатковуваного доходу такого громадянина з подальшим нарахуванням
усіх податків і штрафом за їх несплату.